دکتر علی منافی 4 جراحی بینی 4 پیوند غضروف در جراحی بینی

پیوند غضروف در جراحی بینی

پیوند غضروف در جراحی بینی تکنیکی است که برای رفع نواقص ساختاری و بهبود ظاهر زیبایی بینی استفاده می شود. این شامل پیوند غضروف از منابع مختلف، مانند تیغه بینی، گوش، یا دنده، برای تغییر شکل و تغییر مکان ساختارهای بینی است. این روش معمولاً برای اصلاح مسائلی مانند انحراف تیغه بینی، بی نظمی نوک بینی یا برآمدگی ناکافی بینی انجام می شود. با تکمیل یا جایگزینی غضروف های موجود، تکنیک های پیوند باعث بهبود زیبایی بینی و عملکرد بهتر تنفس می شود. جراحان ماهر به دقت منبع مناسب غضروف را انتخاب می کنند و از تکنیک های خاص پیوند برای دستیابی به نتایج طبیعی که با ویژگی های کلی صورت هماهنگ است، استفاده می کنند.

پیوند غضروف در جراحی بینی

درک پیوند غضروف

پیوند غضروف جزء جدایی ناپذیر جراحی زیبایی بینی است که شامل تغییر شکل و جابجایی ساختارهای بینی می شود. وقتی که توسط یک جراح ماهر انجام شود، پیوند غضروف می تواند مشکلاتی مانند انحراف تیغه بینی، بی نظمی نوک بینی، یا برآمدگی ناکافی بینی را برطرف کند. با تکمیل یا جایگزینی غضروف های موجود، تکنیک های پیوند باعث بهبود زیبایی بینی و عملکرد بهتر تنفس می شود.

انواع پیوند غضروف 

منابع مختلفی برای پیوند غضروف در جراحی بینی مورد استفاده قرار می گیرد که هر کدام مزایا و ملاحظات منحصر به فرد خود را دارند. رایج ترین انواع عبارتند از:

  1. اتوگرافت: در اتوگرافت، غضروف از بدن خود بیمار، به طور معمول از تیغه بینی، گوش یا دنده برداشت می شود. این روش سازگاری را تضمین می کند و خطر رد یا عفونت را کاهش می دهد.
  1. آلوگرافت: آلوگرافت شامل استفاده از غضروف اهداکننده است که معمولاً از بانک بافت تهیه می شود. در حالی که آلوگرافت نیاز به جراحی اضافی برای برداشت غضروف را از بین می برد، خطر رد شدن یا عفونت جزئی وجود دارد.
  1. گرافت های مصنوعی: مواد مصنوعی مانند سیلیکون یا مدپور را می توان به عنوان جایگزین غضروف استفاده کرد. این مواد غیر بیولوژیکی هستند و نیازی به برداشت از بدن بیمار ندارند. با این حال، آنها ممکن است خطر بیشتری از عوارض و مشکلات طولانی مدت داشته باشند.

فواید غضروف مصنوعی بینی

از مهم ترین فواید غضروف مصنوعی بینی این نکته است که نیازی به برش نواحی دیگر بدن در طول جراحی بینی نیست و در نتیجه اسکاری در نواحی دیگر ایجاد نمی شود. فرد بیمار پس از جراحی بینی به اندازه کافی نگرانی بابت بینی دارد و شاید توجه به دیگر نواحی بدن که پیوند غضروف از آن ها صورت گرفته است، برای وی ناخوشایند باشد.

تکنیک های پیوند غضروف

جراحان باتوجه به نگرانی های خاص بینی و نتایج مورد نظر از تکنیک های مختلفی برای پیوند غضروف استفاده می کنند. برخی از تکنیک های رایج مورد استفاده عبارتند از:

  1. پیوند غضروف تیغه بینی: سپتوم بینی منبعی از غضروف را برای پیوند فراهم می کند. این تکنیک معمولا برای رفع انحراف تیغه بینی و بی نظمی نوک بینی استفاده می شود.
  1. پیوند غضروف گوش: گوش یکی دیگر از محل های اهدا کننده رایج است، به ویژه برای مواردی که نیاز به حجم غضروف اضافی دارند. پیوند غضروف گوش برای اصلاح نوک بینی و افزودن حمایت ساختاری ایده آل است.
  1. پیوند غضروف دنده: در موارد پیچیده یا بازسازی قابل توجه بینی، پیوند غضروف دنده ممکن است ضروری باشد. غضروف دنده مواد زیادی را برای تغییر شکل و بازسازی چارچوب بینی فراهم می کند، اما نیاز به یک برش اضافی و بهبودی طولانی تر دارد.

غضروف گذاشتن در پره بینی

در موارد نادری که به بازسازی بینی بعد از تصادف یا غیره می پردازیم، از استفاده از غضروف در پره های بینی کمک گرفته می شود. ولی در اغلب موارد نیازی به استفاده از غضروف در پره های بینی نیست.

جذب شدن غضروف بینی

غضروف بینی در مواردی که غضروف خود تیغه بینی استفاده شود، امکان دارد که توسط بدن جذب شود. ولی در موارد دیگر که از غضروف های دیگری استفاده می شود معمولاً این مورد دیده نشده است. با این حال بهتر است که کیفیت بینی توسط جراح کاملاً بررسی شود. و جراح در صورتی که از کیفیت غضروف ناحیه بینی راضی نباشد، راه های دیگری را برای جراحی بر می گزیند.

جابه جایی غضروف بینی بعد از عمل

در برخی موارد دیده شده است که غضروف بینی بعد از عمل جابه جا می شود و یا تغییر شکل داده می شود و حتی دچار پیچ و تاب می شود. این مورد به نوعی به معنای عدم موفقیت جراحی بینی است و در اغلب موارد توصیه به انجام جراحی بینی ترمیمی یا ثانویه می شود. در صورتی که جراح برای انتخاب نوع غضروف بینی تجربه کافی نداشته باشد و دچار خطا شود، این مورد یا عارضه دیده می شود.

خطرات پیوند غضروف در جراحی بینی

مانند هر عمل جراحی، پیوند غضروف خطراتی دارد. این موارد می تواند شامل عفونت، جابجایی پیوند، اصلاح بیش از حد یا اصلاح نادرست باشد. انتخاب یک جراح مجرب و دارای مدرک معتبر که بتواند این خطرات را از طریق برنامه ریزی دقیق، اجرای دقیق و مراقبت های بعد از عمل به حداقل برساند، بسیار مهم است.

پیوند غضروف در عمل بینی

بهبودی پس از پیوند غضروف در جراحی بینی

بهبودی از پیوند غضروف در جراحی بینی معمولاً شامل تورم، کبودی و ناراحتی خفیف است. به بیماران توصیه می شود برای اطمینان از بهبودی بهینه، دستورالعمل های بعد از عمل جراح خود را با جدیت دنبال کنند. با این حال، هنگامی که روند بهبودی کامل شد، بیماران می‌توانند از زیبایی بینی بهبود یافته و عملکرد تنفسی بهبود یافته لذت ببرند.

نتیجه گیری 

پیوند غضروف یک تکنیک ارزشمند در جراحی بینی است که جراحان را قادر می‌سازد تا طیف وسیعی از نگرانی‌های بینی را برطرف کنند و به نتایجی با ظاهر طبیعی دست یابند.

سوالات متداول

دکتر علی منافی جراح پلاستیک

دکتر علی منافی

دکتر علی منافی در اردبیل به دنیا آمده و تحصیلات خود را تا آخر دبیرستان در آن شهر گذراند. در سال 1357 با کسب رتبه برتر کنکور سراسری وارد دانشگاه علوم پزشکی شیراز شد و در سال 1367 فارغ التحصیل گردید و به دلیل رتبه ممتاز مستقیماً وارد دوره دستیاری جراحی (Residency) در دانشگاه شیراز شد و دوره دستیاری خود را از سال 1367 تا 1371 گذراند. به دلیل شناخت اساتید از ایشان از همان سال 1371 به عنوان عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز منصوب شدند

دکتر علی منافی جراح پلاستیک و زیبایی
برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

6 دیدگاه ها
  1. سلام آقای دکتر من الان دوماه ده روزه عمل کردم موقع خواب دکتر گفتند جسب بزنم و اینکه به خاطر سینوزیت دکتر عمل خوبی کردند فقط اخیرا که صبح از خواب بیدارم شدم چسب بینی باز کردن از یکی از سوراخ بینی خون باز کرد البته گرفتگی خشکی بینی هم دارم، ایا جایی نگرانی داره یکی از سوراخ بینی خون باز کرده البته خیلی خون نبود

    پاسخ
    • با سلام
      بهتر است در این زمینه با جراح خودتان مشورت کنید.

      پاسخ
  2. باسلام ..
    ببخشید من یکبارعمل کردم و دماغم کج شد و بار دوم هم ترمیم انجام دادم ولی احساس میکنم غضروف جوش نخورده وبازهم دماغم کج میشه …بنظرتون چیکارباید بکنم ؟
    لطفا یه راخنمایی بکنین ..سحته باز بخوام برم عمل

    پاسخ
    • بایدحتما بررسی بشه دوست عزیز

      پاسخ
  3. سلام خسته نباشید یه سوال داشتم من توپ شدت زیاد به دماغم خورد اما به قضروف خورده و به شدت درد میکند چکار باید بکنم ممکن است شکسته باشد

    پاسخ
    • باید برای تعیین وقت مشاوره اقدام فرمایید دوست عزیز

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

fa_IRفارسی
تماس با پزشک