دکتر علی منافی 4 جراحی بینی 4 جراحی بینی بسته: مزایا، روش و بهبودی

جراحی بینی بسته: مزایا، روش و بهبودی

جراحی بینی بسته که به آن رینوپلاستی اندونازال نیز گفته می شود، روشی محبوب برای تغییر شکل بینی بدون برش های خارجی است. این رویکرد کم تهاجمی مزایای متعددی از جمله کاهش جای زخم و زمان بهبودی سریع‌تر را ارائه می‌کند. این مقاله به پیچیدگی‌های جراحی بینی بسته، مزایای آن، خود عمل و آنچه در طول بهبودی باید انتظار داشت، می‌پردازد.

جراحی بینی بسته

جراحی بینی بسته چیست؟

جراحی بینی بسته نوعی از جراحی زیبایی بینی است که به طور کامل از طریق سوراخ های بینی انجام می شود و از هرگونه بریدگی خارجی روی پوست جلوگیری می شود. این تکنیک به جراح اجازه می دهد تا تمام تغییرات لازم را در استخوان و غضروف بینی از داخل مجرای بینی انجام دهد. رینوپلاستی بسته برای بیمارانی که به دنبال اصلاح نوک بینی، پل یا سوراخ های بینی بدون تغییر شکل قابل توجهی در ساختار بینی هستند، ایده آل است.

مزایای جراحی بینی بسته

از مزیت های عمل بینی بسته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. کمترین جای زخم

 از آنجایی که برش ها در داخل سوراخ های بینی ایجاد می شوند، هیچ جای زخم قابل مشاهده ای در قسمت بیرونی بینی وجود ندارد. این یک مزیت قابل توجه برای بیمارانی است که نگران نتایج زیبایی هستند.

2. کاهش تورم و کبودی

 رینوپلاستی بسته تمایل به ایجاد تورم و کبودی کمتر بعد از عمل در مقایسه با رینوپلاستی باز دارد، زیرا روش جراحی کمتر تهاجمی است.

3. زمان بهبودی کوتاه تر

 دوره نقاهت جراحی بینی بسته معمولا کوتاهتر است. بیماران اغلب به دلیل ماهیت کمتر تهاجمی عمل، بازگشت سریع‌تری به فعالیت‌های عادی خود را تجربه می‌کنند.

4. حفظ ساختار بینی

 این تکنیک به حفظ ساختارهای طبیعی و حمایت از بینی کمک می کند که می تواند منجر به نتایج طبیعی تر شود.

5. کمتر تهاجمی

 بدون برش خارجی، خطر عوارضی مانند عفونت و بهبود ضعیف زخم کاهش می یابد.

چه زمانی به جراحی بینی به شیوه بسته نیاز پیدا می کنیم؟

اگر از فرم بینی خود ناراضی هستید یا یا به دلیل بد شکل بودن پل یا آسیب قبلی در خوابیدن یا تنفس واضح مشکل دارید، ممکن است به جراحی زیبایی بینی فکر کنید. رینوپلاستی بسته راهی برای تغییر شکل بینی است ک ظاهر آن را اصلاح می کند تا بتوانید با ظاهر خود اعتماد به نفس و راحتی بیشتری داشته باشید.

روش جراحی بینی بسته

روش عمل بینی به روش بسته شامل:

مشاوره و برنامه ریزی

قبل از انجام جراحی بینی بسته، مشاوره کامل با یک جراح پلاستیک دارای مدرک معتبر تحصیلی ضروری است. در طول این مشاوره، جراح اهداف بیمار را مورد بحث قرار می دهد، ساختار بینی او را ارزیابی می کند.

جراحی

1. بیهوشی

 رینوپلاستی بسته معمولاً با بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی با آرامبخش انجام می شود که بستگی به وسعت جراحی و ترجیح بیمار دارد.

2. برش ها

 جراح برش های کوچکی در داخل سوراخ های بینی ایجاد می کند. این برش های داخلی دسترسی به استخوان ها و غضروف بینی را بدون تاثیر بر سطح پوست فراهم می کند.

3. تغییر شکل بینی

 از طریق برش های داخلی، جراح استخوان و غضروف را تغییر می دهد. این ممکن است شامل برداشتن یا تغییر موقعیت غضروف، صاف کردن برآمدگی های بینی، یا باریک شدن نوک بینی و سوراخ های بینی باشد. ابزارها و تکنیک های پیشرفته برای اطمینان از دقت و به حداقل رساندن ضربه به بافت استفاده می شود.

4. بستن برش ها

 پس از به دست آوردن شکل مورد نظر، برش های داخلی با بخیه های قابل جذب بسته می شوند. از آنجایی که برش ها در داخل سوراخ های بینی هستند، در خارج قابل مشاهده نیستند.

5. پانسمان و آتل بندی

 اسپلینت بینی اغلب برای حمایت از شکل جدید بینی و محافظت از آن در مرحله بهبود اولیه استفاده می شود. بسته بندی بینی ممکن است برای حمایت از سپتوم و کنترل خونریزی استفاده شود.

جراحی بینی بسته

بهبودی بعد از جراحی بسته بینی

بهبودی بعد از عمل بسته بینی شامل:

مراقبت های فوری بعد از عمل

پس از جراحی، بیماران در اتاق ریکاوری تحت نظر قرار می گیرند تا زمانی که بیهوشی از بین برود. اکثر بیماران می توانند در همان روز به خانه بروند، به شرطی که کسی به آنها کمک کند.

تورم و کبودی

 مقداری تورم و کبودی در اطراف چشم و بینی طبیعی است و معمولاً در چند روز اول پس از جراحی به اوج خود می رسد. کمپرس سرد و بالا نگه داشتن سر می تواند به کاهش این علائم کمک کند.

مدیریت درد

 ناراحتی معمولاً خفیف تا متوسط ​​است و با داروهای مسکن تجویز شده قابل کنترل است. مسکن‌های بدون نسخه نیز ممکن است توصیه شوند.

✅ بازدیدهای بعدی

 قرار ملاقات های بعدی با جراح برای نظارت بر روند بهبود و رفع هرگونه نگرانی بسیار مهم است. اسپلینت بینی و هر بسته بینی معمولاً ظرف یک هفته برداشته می شود.

✔ بهبودی بلند مدت

1. محدودیت های فعالیت

 بیماران باید برای چند هفته از انجام فعالیت های سنگین، بلند کردن اجسام سنگین و ورزش های تماسی خودداری کنند تا از آسیب دیدگی بینی در حال بهبودی جلوگیری شود. فعالیت های سبک را می توان در عرض چند روز از سر گرفت، اما بهبودی کامل و بازگشت به تمام فعالیت های عادی ممکن است چند هفته طول بکشد.

2. تورم و نتایج نهایی

 در حالی که بیشتر تورم در عرض چند هفته فروکش می کند، تورم ظریف می تواند تا چند ماه ادامه داشته باشد. نتایج نهایی رینوپلاستی بسته معمولاً در عرض 6 تا 12 ماه قابل مشاهده است، زیرا بینی همچنان به اصلاح و ایجاد شکل جدید خود ادامه می دهد.

3. مراقبت و نگهداری

 مراقبت مناسب از بینی، از جمله تمیز کردن ملایم و اجتناب از فشار روی بینی، در طول دوره بهبودی مهم است. جراح دستورالعمل های دقیق مراقبت های بعد از عمل بینی را برای اطمینان از بهبود و نتایج مطلوب ارائه می دهد.

عمل بینی به روش بسته

فرآیند بازیابی بعد از عمل بینی بسته

پس از جراحی بینی بسته، بیماران معمولاً مقداری تورم و کبودی بینی را تجربه می کنند. جراح برای حمایت از روند بهبود و حفظ شکل جدید بینی، آتل های داخلی یا بسته بندی را در داخل بینی قرار میدهد. این اسپلینت ها معمولا در عرض یک هفته برداشته می شوند.

در طول دوره نقاهت اولیه، مهم است که دستورالعمل های جراح را به دقت دنبال کنید. این ممکن است شامل مصرف داروهای تجویز شده، اجتناب از فعالیت های شدید و بالا نگه داشتن سر در هنگام استراحت باشد. تورم و کبودی به تدریج در چند هفته اول کاهش می یابد و بیماران معمولاً می توانند در عرض چند هفته به روال عادی خود ادامه دهند.

هدف از عمل بینی به شیوه بسته

هدف از عمل بینی به شیوه بسته دست یابی به هارمونی و تناسب بهتر بینی با دیگر اجزای صورت است. در این روش شکل، سایز و زاویه بینی تغییر می کند. عمل بینی به شیوه بسته برای اصلاح مشکلات تنفسی که ناشی از ناهنجاری های ساختاری بینی است، هم می تواند انجام گیرد. البته با وجود محدودیت هایی که جراحی بینی به روش بسته دارد، اما همچنان می توان تغییرات گسترده ای در شیب روی بینی و پره ها و نوک بینی ایجاد نمود. در این جراحی بر خلاف جراحی بین به روش باز که برش افقی در زیر بینی ایجاد می شود و پس از عمل بخیه می خورد ، در روش بسته برش ها از درون بینی انجام می شود. و در ظاهر بینی رد برش و بخیه دیده نمی شود. در این جراحی فقط ایرادات ظاهری بینی برطرف می شود و تغییر ساختاری در بینی نداریم .

نتیجه گیری

جراحی بینی بسته یک گزینه کم تهاجمی برای کسانی است که به دنبال بهبود ظاهر یا عملکرد بینی خود هستند. با مزایایی مانند حداقل جای زخم، کاهش زمان بهبودی و نتایج طبیعی، انتخابی جذاب برای بسیاری از بیماران است. با درک روش، روند بهبودی و خطرات احتمالی، بیماران می توانند تصمیمات آگاهانه گرفته و با کمک یک جراح واجد شرایط به نتایج دلخواه خود برسند.

سوالات متداول

تفاوت بین جراحی بینی باز و بسته چیست؟

زمانی که صحبت از روش باز و بسته می شود، هیچ دو جراحی مشابه یکدیگر نیستند، اما تفاوت های اصلی شامل:

در جراحی بینی بسته:
• تمامی برشها داخلی هستند
• بازیابی سریع تر
• این شامل تورم و کبودی کمتر است
در جراحی بینی باز:
• برش ها هم داخلی و هو خارجی هستند، برش خارجی روی کلوملا، بافت نرم بین سوراخ های بین ایجاد می شود.
• بهبودی طولانی تر است.
• تورم و کبودی بیشتر است.

آیا جراحی بینی بسته بهتر است؟

برای شرایطی مانند پاک کردن برجستگی های استخوانی یا رفع انحراف سپتوم، جراحی بین یبسته انتخاب خوبی است.

دکتر علی منافی جراح پلاستیک

دکتر علی منافی

دکتر علی منافی در اردبیل به دنیا آمده و تحصیلات خود را تا آخر دبیرستان در آن شهر گذراند. در سال 1357 با کسب رتبه برتر کنکور سراسری وارد دانشگاه علوم پزشکی شیراز شد و در سال 1367 فارغ التحصیل گردید و به دلیل رتبه ممتاز مستقیماً وارد دوره دستیاری جراحی (Residency) در دانشگاه شیراز شد و دوره دستیاری خود را از سال 1367 تا 1371 گذراند. به دلیل شناخت اساتید از ایشان از همان سال 1371 به عنوان عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز منصوب شدند

دکتر علی منافی جراح پلاستیک و زیبایی
برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

fa_IRفارسی
تماس با پزشک