دکتر علی منافی 4 جراحی بینی 4 آیا ضخامت پوست روی جراحی بینی تاثیر دارد؟

دسته بندی سایت دکتر علی منافی

آخرین دیدگاه ها

آیا ضخامت پوست روی جراحی بینی تاثیر دارد؟

بافت پوست یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که بر جراحی بینی تاثیر می گذارد. ضخامت متوسط بینی چیزی است که برای دستیابی به نتیجه بهتر مورد نیاز است، در حالی که پوست بسیار نازک یا بسیار ضخیم کمتر مطلوب است. گرایش به علائم و کشسانی دو ویژگی مهم دیگر پوست بینی است که به شدت بر نتیجه جراحی زیبایی بینی تأثیر می گذارد. بنابراین در این مقاله به بررسی نقش پوست در جراحی بینی می پردازیم.

شکل بینی در بیشتر موارد به فرم و ساختار اسکلت بینی زیرین بستگی دارد. بنابراین عمل زیبایی بینی اساساً بر شکل دادن به ساختارهای استخوانی و غضروفی زیرین است. پوست با بافت همبند و چربی روی اسکلت پایه بینی قرار دارد که توسط جراح قابل نفوذ است. از آنجایی که پوشش پوست ضخامت های متفاوتی را نشان می دهد. و نوک بینی را بیشتر از بریج بینی تحت تاثیر قرار می دهد. نتیجه نهایی جراحی بینی به تعامل ضخامت پوست و پایه استخوانی-غضروفی بستگی دارد. از آنجایی که نمی خواهید هیچ جای زخم قابل مشاهده بر روی پل بینی قرار دهید، میزان تغییر پوسته پوست بسیار محدود است.

میزان تغییر بینی ضخامت پوست است که تنها عاملی است که جراح تا حدودی تاثیرگذار است. موارد افراطی مانند پوست بسیار نازک یا بسیار ضخیم حاکی از مراحل مختلف رینوپلاستی است.

تفاوت بین بینی پوست ضخیم و نازک چیست؟

افرادی که پوست ضخیم و پوست نازک دارند مزایا و معایب خود را دارند. پوست ضخیم به خوبی ناهمواری های کوچک را پنهان می کند. در حالی که پوست نازک همه چیز را منعکس می کند. اگر منافذ بزرگ، پوست چرب و پایه آلار گسترده دارید، احتمالاً پوست ضخیم دارید. که می تواند توسط متخصص تشخیص داده شود. بیماران پوست ضخیم برای بهبود کیفیت پوست نیاز به آمادگی قبل از عمل دارند. و می توانند در حین جراحی بینی به بهترین نتایج ممکن دست پیدا کنند.

تفاوت بین پوست ضخیم و پوست نازک بینی

وقتی دو نوع اسفنج را داخل آب می‌اندازید، اسفنج ضخیم‌تر آب بیشتری جذب کند. اسفنج نازک‌تر آب کمتری جذب می‌کند. و به طور مشابه، پوست ضخیم نسبت به پوست نازک زمان بیشتری برای بازیابی خواهد داشت. بنابراین، بیماران با پوست ضخیم باید خود را با دوره طولانی تری که نیاز به صبر بیشتری دارد، وفق دهند. پس نقش پوست در جراحی بینی از اهمیت بالایی برخوردار است.

تاثیر پوست نازک در نتیجه جراحی بینی

در بیمارانی که اسکارهای پوستی بسیار نازک دارند اغلب به خوبی بهبود می یابند. و تورم در ناحیه جراحی نسبتاً کم است. با این حال، پوست نازک تنها پتانسیل استتار کمی برای تبدیل اسکلت زیرین بینی دارد. حتی ناهمواری های روی پل بینی نیز قابل مشاهده است. بنابراین بزرگترین چالش در بیمارانی که پوست بسیار نازک دارند این است که عمل بسیار دقیق انجام دهند. و یک پل بینی صاف را پشت سر بگذارند. همچنین عضو پیونده شده می توانند پیوند شوند (فاسیا، درم، غضروف). یا تزریق شوند تا ضخامت پوست را تقویت کنند.

عوارضی که رینوپلاستی پوست نازک ایجاد می کند

در بیماران با پوست بسیار نازک، تمایل به بهبود ضایعات با کمترین علائم و نوسانات وجود دارد. اما جنبه منفی آن این است که این پوست‌ها، عیوب را با حداقل ساختار اسکلتی بینی قابل مشاهده می‌کنند. یکی دیگر از معایب پوست بیش از حد در بینی، تمایل به جمع شدن پس از مداخلات جراحی است. چالش جراح زیبایی در چنین بیمارانی ایجاد یک ساختار کاملاً اسکلتی پس از مداخله است. در صورت عدم امکان، ضخیم شدن مصنوعی پوست در این ناحیه با قرار دادن گرافت های زیر جلدی انجام می شود. مشکلات بثورات ناشی از رگ های کوچک در پوست و دید زیاد آنها در پوست های نازک با لیزر درمان می شود.

پوست ضخیم چه علائمی دارد؟

پوستِ ضخیم روی بینی با عوامل مختلفی تشخیص داده می شود که عبارتند از:

  • منافذ درشت
  • غدد چربی زیاد
  • در یک سوم بیرونی، تنها پوست و بافت همبند بال های بینی را تشکیل می دهند
  • بال بیرونی بینی مستحکم تر و وسیع تر نشان دهنده این پوست است
  • هنگام لمس نوک بینی، هنگام فشار دادن آن بین دو انگشت، ضخامت پوست را تشخیص می دهید تا احساس کنید که آیا نازک یا ضخیم است.

پوست ضخیم چالشی در جراحی بینی

پوست بسیار ضخیم اسکلت بینی را به خوبی روی ناحیه روی بینی می پوشاند. اما متأسفانه در صورت تمایل به بینی کوچک، به خصوص نوک بینی کوچک، عاملی محدودکننده است. بیماران اغلب از نوک بزرگ بینی و سوراخ‌های پهن و ضخیم بینی خود رنج می‌برند. پوست ضخیم نوک بینی که به همین ترتیب بزرگ شده است، اغلب در مقایسه با نسبت‌های فاسیال درشت به نظر می‌رسد.

پوستِ ضخیم همیشه دلیل ضخیم شدن نوک بینی نیست (به اصطلاح نوک جعبه ای)، غضروف آلار نسبتاً دیر توسعه یافته می تواند نوک بینی را در پوست نازک نیز بزرگ به نظر برساند. پوست بسیار ضخیم برای جراح بینی یک چالش است. وقتی صحبت از شکل‌دهی دلخواه غضروف کوچک‌تر آلار یا نوک مشخص‌تر بینی می‌شود. محکم عمل می‌کند و مقاومتی را ایجاد می کند.

تکنیک‌های جراحی که غضروف نوک بینی را به شدت ضعیف می‌کنند. به‌عنوان یک پشتیبان از بین می‌روند، بلکه منجر به ظاهری چاق و فشرده نوک بینی می‌شوند. در این حالت تثبیت ساختاری بینی و دستیابی به بینی خوش شکل نه چندان کوچک توصیه می شود.

نازک شدن پوست ضخیم

نازک شدن، یعنی برداشتن چربی و بافت همبند زیر پوست، به ویژه نوک بینی، خالی از خطر نیست. اگر پوست جدا شده برجسته و نازک شود، نازک شدن گسترده‌تر امکان‌پذیر است. گویی که کل پوسته روی پل بینی نیز باید مانند برداشتن قوز بلند شود. عامل محدود کننده تامین عروق نوک بینی است. شبکه رگ‌های خونی نزدیک زیر درم نباید در طول نازک شدن آسیب زیادی وارد کند. اختلال در گردش خون در نتیجه یک فاجعه است. بنابراین بهترین جراح پلاستیک بینی بر نازک شدن بسیار دقیق پوست در طول عمل بسیار تأکید می کند. حتی با وجود اینکه اغلب این کار را انجام می دهد. هرگز سعی نمی کند برای جلوگیری از آسیب رساندن به پوست، خیلی تهاجمی پیش برود.

در حال حاضر به همه بیمارانی که دارای پوست بسیار ضخیم هستند این امکان را می‌دهیم. که بعد از جراحی بینی اولیه، به عنوان مثال با برداشتن قوز بینی و شکل دادن به غضروف‌های نوک بینی، ممکن است بعد از یک سال یک عمل ثانویه لازم باشد. در مواردی که بیماران احساس می کنند نوک بینی بیش از حد حجیم به نظر می رسد. دَر آن زخم های ضخیم در لایه بافت همبند زیر پوست ایجاد می شود. در این روش‌های ثانویه بسیار کوتاه‌تر، صفحه اسکار فیبری که عموماً 1 تا 3 میلی‌متر ضخامت دارد، برداشته می‌شود. و می‌توان به یک نتیجه زیبایی شناختی دست یافت. همه اینها نشان دهنده نقش پوست در جراحی بینی است.

تورم طولانی‌مدت بینی با پوست ضخیم‌تر

پوست ضخیم به تورم طولانی‌تر بینی و افزایش تشکیل اسکار به‌ویژه در زیر نوک بینی تمایل دارد. تقریباً در تمام بیماران با پوست ضخیم مشاهده کردیم که تورم 24 تا 36 ماه باقی مانده است. تاثیر نهایی جراحی بینی تنها پس از این زمان قابل ارزیابی است.

در موارد خاصی می توان استروئیدها را به پوست ضخیم شده زیر نوک بینی تنها چند هفته پس از عمل تزریق کرد. تا از ایجاد اسکارهای قوی جلوگیری شود و به ترتیب واکنش بافت همبند قوی تر را کاهش دهد. معمولاً به بیماران تا 4 بار با فاصله 6 هفته ای تزریق می کنیم. در موارد بسیار نادر واکنش بافت همبند بسیار قوی، این درمان ممکن است مدتی طول بکشد تا زمانی که تمام علائم واکنش قوی بافت همبند فروکش کند.

به عنوان یک قاعده سرانگشتی برای کاهش تورم

پوست نازک یا ضخیم، هر دو حالت افراطی دارای مزایا و معایبی هستند:

  • پوست نازک: تورم به سرعت فروکش می کند، استتار کمی دارد
  • پوست ضخیم: تورم طولانی تر باقی می ماند، استتار بهتر

تا زمانی که نتیجه نهایی پس از جراحی بینی قابل مشاهده نباشد، یعنی تا زمانی که تورم بعد از جراحی بینی فروکش کند، معمولاً این موارد طول می کشد:

  • در پوست نازک: حدود 1 سال
  • پوست ضخیم متوسط: حدود 2 سال پوست ضخیم: حدود 3 سال

با شنیدن این جملات، بسیاری از بیماران می ترسند. دانستن این حقایق قبل از عمل برای شما اجتناب ناپذیر است، تا آمادگی داشته باشید که جراحی زیبایی بینی نشان دهنده عملی است که اگر فقط یک بار به عنوان یک قاعده انجام شود، منجر به تغییر مادام العمر در چهره شما می شود. بنابراین ارزش صبر کردن را دارد.

برای اطمینان خاطر به بیماران توضیح می دهیم که معمولاً بعد از 3 تا 4 هفته آنها بینی کوچکتر و خوش فرمتری نسبت به قبل خواهند داشت. بقیه تورم عمدتاً 1 تا 3 میلی متر است، که محیط ما به ندرت متوجه آن می شود.

با نقش پوست در جراحی بینی آشنا شدید، و متوجه شدید که پوست ضخیم و پوست خیلی نازک معایبی دارند.

دکتر علی منافی جراح پلاستیک

دکتر علی منافی

دکتر علی منافی در اردبیل به دنیا آمده و تحصیلات خود را تا آخر دبیرستان در آن شهر گذراند. در سال 1357 با کسب رتبه برتر کنکور سراسری وارد دانشگاه علوم پزشکی شیراز شد و در سال 1367 فارغ التحصیل گردید و به دلیل رتبه ممتاز مستقیماً وارد دوره دستیاری جراحی (Residency) در دانشگاه شیراز شد و دوره دستیاری خود را از سال 1367 تا 1371 گذراند. به دلیل شناخت اساتید از ایشان از همان سال 1371 به عنوان عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز منصوب شدند

دکتر علی منافی جراح پلاستیک و زیبایی
برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

fa_IRفارسی
تماس با پزشک