مدت زمان مطالعه 5 دقیقه

پولیپ بینی

مدت زمان مطالعه 5 دقیقه

پولیپ بینی از رشد غیر متعادل سلول های مخاط بینی در یک بخش ایجاد میشود. پولیپ های بینی توده هایی هستند که در تقاطع بینی ، گونه و چشم ها ایجاد شده در تنفس فرد اختلال ایجاد میکنند. برخی افراد بدون آن که سرما خورده باشند از گرفتگی و کیپ بودن مسیر تنفسی خود رنج می برند. دلیل آن می تواند رشد و وجود پولیپ ها در مجرای تنفسی بینی آنها باشد.پولیپ ها توده های خوش خیمی هستند که در دیواره داخلی بینی و در بخش سینوس پارانیزال رشد میکنند.  جالب است بدانید بیشتر افراد به پلیپ بینی مبتلا هستند و ان را در مجرای بینی خود دارند. اما ممکن است اندازه آن کوچک باشد و برای فرد مشکلی ایجاد نکند. در برخی نیز اندازه آن بزرگ شده و راه تنفس فرد را مسدود میکند.

افراد در سنین مختف م یتوانند پولیپ بینی را تجربه کنند و مردان 4 برابر بیشتر از زنان به پولیپ بینی مبتلا می شوند. وجود برخی عوامل در افراد احتمال ایجاد پولیپ ها را در بینی افزایش می دهد. علاوه بر ژنیتک ، آسم ، تب یونجه ، آلژی ، عفونت های سینوس و در برخی موارد حساسیت دارویی می تواند افراد را مستعد ایجاد پولیپ در بینی کند. پولیپ بینی می تواند باعث خشک شدن مجاری تنفسی شود.

علائم  و تشخیص پولیپ بینی

نکته ای که در رابطه با پولیپ ها بینی وجود دارد این است که عصب ندارند و در هر اندازه ای که باشند،  شما هرگز وجود آنها را در بینی خود احساس نمی کنید. پس از کجا به وجود پولیپ ها پی می بریم؟

پولیپ اگر بزرگ شود برای فرد مشکلاتی ایجاد میکند. این مشکلات می تواند شامل موارد زیر باشد:

• عدم تنفس صحیح به علت انسداد بینی
  • گرفتگی دائمی بینی( به طوری که در بیشتر مواقع فرد مجبور است از راه دهان تنفس کند)
  • خروپف هنگاه خواب
  • آبریزش بینی و کاهش احساس بویایی
  • احساس فشار در ناحیه پیشانی و صورت

در صورت داشتن این علائم که حالتی شبیه سرما خوردگی ایجاد میکند، به پزشک مراجعه کنید تا برای تشخیص پولیپ آزمایشات لازم تجویز شود. برای تشخیص پولیپ بینی می توان از دستگاه های تصویر برداری مثل سی تی اسکن ، یا آندوسکوپی یا تست های آلرژی استفاده کرد. در روش تصویر برداری از بینی می توان مشکلات دیگر بینی مثل کج بودن تیغه بینی و موارد دیگر را نیز نشاهده کرد.

آیا درمورد جدید ترین روش های جراحی بینی می دانید؟

درمان پولیپ

همانطور که گفته شد پولیپ ها می توانند کوچک باشند و مشکلی ایجاد نکنند. یکی از درمان های موثر پولیپ بینی درمان عامل به وجود اورنده آن است.برای مثال کنترل آلرژی، درمان سینوزیت و درمان سینوس می تواند از رشد مجدد پولیپ ها جلوگیری کند.دارو درمانی و جراحی نیز از روش های درمان پولیپ ها هستند. به علت قابل بازگشت بودن پولیپ ها، معمولا جراحی توصیه نمی شود و دارو درمانی گزینه بهتری است.

در دارو درمانی با معاینه پزشک و با توجه به اندازه و شرایط پولیپ از اسپری ها و دارو ها استفاده میشود. ماده اصلی بکار رفته در دارو ها و اسپری ها کورتیکواستروئید می باشد که خاصیت ضد التهاب دارد و برای کاهش تورم و التهاب استفاده می شود.با مصرف این دارو ها اندازه پولیپ ها تاحدود زیادی کوچک شده و گاها از بین می روند. قطره های بینی نیز برای درمان وجود دارند اما بنا به دلایلی استفاده زیاد از قطره های بینی توصیه نمی شود.

جراحی پولیپ بینی

اگر با وجود همه اقداماتی که برای حذف و یا کوچک کردن پولیپ ها انجام شد همچنان مشکلات تنفسی و علائم دیگر فرد همچنان باقی باشد راهی به جز انجام جراحی و حذف کامل پولیپ ها نیست. اگرچه پولیپ ها قابل بازگشت هستند و می توانند بعد از گذشت مدت از جراحی دوباره پدیدار شوند. این جراحی برای افراد مبتلا به سینوزیت مزمن بسیار گزینه مناسبی است چراکه به باز شدن مجرای تنفسی فرد کمک می کند. جراحی پولیپ بینی بدون برش بینی و یا بخیه و به صورت سرپایی انجام میشود. جراحی بینی با توجه به اندازه پولیپ ها به دو شکل جراحی پولیپکتومی و جراحی آندوسکوپی برای پولیپ های بزرگنر انجام میشود.

برای اطلاع از دلایل انجام رینوپلاستی یا جراحی بینی این مقاله را بخوانید

مراقبت های بعد از جراحی

بعد از جراحی پولیپ بینی مواردی وجود دارد که می تواند با رعایت آن ها از بازگشت پولیپ بینی جلوگیری کرد.همچنین به منظور تسریع روند درمان رعایت برخی نکات کمک کننده است.پس از جراحی از ورود هوای آلوده و غلیظ به مجرای تنفسی جلوگیری کنید . بدین منظور از مصرف دخانیات تا دو هفته بعد از جراحی خود داری کنید. همچنین از قرار گرفتن در هوای آلوده و گرد و خاک اجتناب کنید. فعالیت های سنگین و مصرف نوشیدنی داغ باعث خونریزی از بینی می شود. در این مدت سعی کنید سر خود را پایین نیندازید. و در هنگام خواب سرخود را بالاتر از بدن قرار دهید.

پانسمان های بینی چند ساعت پس از جراحی برداشته میشود و با تشخیص پزشک بیمار می تواند مرخص شود. پس از جراحی برای خارج کردن لخته های خون از بینی تا چند روز بینی خود را با سرم شست و شو بشویید.

آیا می توان همزمان با جراحی پولیپ جراحی زیبایی بینی نیز انجام داد؟

درصورت کوچک بودن پولیپ ها می توان جراحی پولیپ و زیبایی بینی را با هم انجام داد. اما در صورت بزرگ بودن انها این کار توصیه نمی شود چراکه به علت بازگشت پولیپ ها احتمال تغیر شکل بینی وجود دارد.

در انتها می توانید سولات خود را از دکتر علی منافی عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران و آمریکا در بخش نظرات بپرسید.

بهترین جراح پلاستیک بینی

دکتر علی منافی در اردبیل به دنیا آمده و تحصیلات خود را تا آخر دبیرستان در آن شهر گذراند. در سال 1357 با کسب رتبه برتر کنکور سراسری وارد دانشگاه علوم پزشکی شیراز شد و در سال 1367 فارغ التحصیل گردید و به دلیل رتبه ممتاز مستقیماً وارد دوره دستیاری جراحی (Residency) در دانشگاه شیراز شد و دوره دستیاری خود را از سال 1367 تا 1371 گذراند. به دلیل شناخت اساتید از ایشان از همان سال 1371 به عنوان عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز منصوب شدند.

چهار × چهار =

Call Now Buttonتماس با پزشک