دکتر علی منافی 4 جراحی بینی 4 علت افتادگي بيني بعد از جراحي

دسته بندی سایت دکتر علی منافی

آخرین دیدگاه ها

علت افتادگي بيني بعد از جراحي

یکی از عوارض احتمالی بعد از جراحی بینی، افتادگی نوک بینی است. افتادگی نوک بینی باعث به هم ریخته شدن ظاهر بینی و نارضایتی افراد می شود. بنابراین در صورت بروز این عارضه سریعاً برای درمان و بهبود آن اقدام می کنند.اما علت افتادگي بيني بعد از جراحي چیست؟ افتادگی نوک بینی بعد از جراحی، مشکل شایعی است که در جراحی‌های غیر اصولی دیده می‌شود. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که جراح بدون توجه به جنس بینی و با استفاده از تکنیک‌های قدیمی، تنها به کاهش حجم غضروف بینی در نوک بپردازد. در چنین شرایطی استحکام نوک بینی کم شده و با گذشت زمان دچار افتادگی خواهد شد.

در این مقاله قصد داریم که قدری در زمینه انواع عوارض بعد از جراحی بینی و نیز راهکار پیشگیری از بروز افتادگی بینی صحبت کنیم. به علاوه این که مهم ترین بخش این مقاله به مساله علت افتادگی بینی بعد از جراحی اختصاص دارد. با ما همراه باشید.

علت افتادگي بيني بعد از جراحي

انواع عوارض بعد از جراحی بینی

بعد از جراحی بینی انواع عارضه هایی که احتمال بروز و ظهور دارد موارد زیر است:

  • افتادگی نوک بینی
  • عدم تقارن بین دو بخش بینی
  • خونریزی بیش از حد
  • مشکلات تنفسی: اختلال در روند طبیعی تنفس و مشکل در عملکرد بینی باعث صدادار شدن تنفس و سایر مشکلات مربوط به بینی می شود.
  • خروپف کردن در هنگام خوابیدن
  • عدم رفع قوز بینی به طور کامل
  • کوچک نشدن بینی به اندازه لازم
  • زیادی از حد کوچک شدن بینی و عدم تناسب آن در صورت

افتادگی بینی

افتادگی بینی به معنای افتاده شدن نوک بینی به طوری که ظاهر بینی را به هم بریزد. در حالت طبیعی نوک بینی باید در راستای پل بینی یا قدری از پل بینی بالاتر باشد. نوک بینی در بینی هایی با فرم طبیعی صاف است اما در بینی های فانتزی خمیدگی آن به سمت بالا بیشتر است.

در صورتی که زاویه نوک بینی با لب بالایی کمتر از 90 درجه باشد در اصطلاح می گوییم فرد به افتادگی بینی دچار شده است.

یه جراحی پرچالش بینی باهم ببینیــم

علت افتادگي بيني بعد از جراحي

عمده دلایلی که باعث می شود نوک بینی افتادگی پیدا کند موارد زیر هستند:

تکنیک‌های نامناسب جراحی

این عامل زمانی سبب افتادگی بینی می‌شود که جراحی به شیوه غیر اصولی انجام شود. یعنی جراح با استفاده از تکنیک‌های قدیمی و بدون توجه به حالات بینی و شرایط شخص، تنها در صدد کاهش حجم بینی باشد.

عدم رعایت مراقبت‌های بعد از جراحی بینی

در برخی دیگر از مواقع نیز، جراحی به شکلی اصولی و درست انجام می‌شود اما خود فرد مراقبت های بعد از جراحی بینی را به خوبی رعایت نکرده که در نتیجه مشکلاتی از قبیل افتادگی نوک بینی برای بیمار حاصل می‌شود.

کوتاه بودن تیغه میانی بینی، بلند و بزرگ بودن غضروف سر بینی و تقویت نکردن غضروف بینی در حین جراحی بینی از جمله از دیگر عواملی می باشند که می‌توانند باعث افتادگی بینی پس از جراحی شوند. البته بینی‌های گوشتی به دلیل ساختاری که دارند بیشتر از سایرمدل های بینی در معرض افتادگی قرار دارند.

چه کارهایی باعث افتادگي بيني بعد از جراحي می شود؟

افتادگی نوک بینی گاهی ممکن است به علت مراقبت نکردن صحیح فرد مانند بالا نگه داشتن سر و یا عدم صحیح چسب زدن مناسب باشد. درصورتی که این موارد به خوبی رعایت شود، جراحی نیز توسط بهترین جراح پلاستیک بینی انجام شود و تکنیک‌های مناسب و تقویت نوک بینی به کار گرفته شود، احتمال افتادگی نوک بینی بعد از جراحی بسیار کم خواهد بود.

یکی دیگر از مواردی که باعث افتادگی بینی می‌شود، ضربه ناگهانی است. ضربه به بینی بعد از عمل، زمین خوردن و یا تصادف بعد از جراحی نوک بینی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند. همانطور که پیشتر گفتیم مدل بینی نیز دیگر دلیل افتادگی بینی بعد عمل است.بینی های گوشتی دارای غضروف های زیاد و ضعیف است و در صورت عدم مهارت پزشک و مراقبت صحیح حین عمل سریعتر دچار افتادگی خواهد شد.

رفع-افتادگی-نوک-بینی

پیشگیری از افتادگی نوک بینی

برای این که نوک بینی دچار افتادگی نشود باید غضروف نوک بینی تقویت شود. در مواردی پزشکان برای اینکه غضروف نوک بینی استحکام کافی را داشته باشد از سایر بخش های بدن مثل لاله گوش یا دنده عضروف برداشت می کنند و سپس در روند جراحی به نوک بینی پیوند می دهند.

این غضروف باعث می شود که پوست در ناحیه نوک بینی روی غضروف جای گیرد و احتمال افتادگی از بین می رود.از دیگر روش های مراقبتی و پیشگیری از بروز افتادگی بینی نحوه مناسب چسب زدن به بینی است. در صورتی که تازه عمل کرده اید می توانید با نصب چسب روی بینی به فرم دهی بهتر بینی کمک کنید.چسب زدن به بینی باید به درستی انجام شود و طبق اصول روی بینی قرار گیرد

*از مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی بینی این است که سرتان را به سمت بالا قرار دهید. اگر بالا نگه داشتن سر به درستی و در مدت لازم انجام نشود منجر به بد شکلی و بدفرمی بینی می شود.

جراحی ترمیمی برای رفع افتادگی بینی

در مواردی که افتادگی بینی شدید باشد افراد برای جراحی ترمیمی اقدام می کنند. در جراحی ترمیمی با برداشت غضروف از بخش های دیگر بدن مانند لاله گوش یا دنده می توانند به تقویت و بالا بردن نوک بینی کمک کنند. 

جراحی ترمیمی از حساسیت ویژه ای برخوردار است که باید بهترین جراح بینی آن را انجام دهد. زیرا در صورتی که در مرحله دوم جراحی باز هم مشکلی پیش بیاید شانس برطرف کردن آن از بین می رود. بهترین زمان برای ترمیم افتادگی بینی بعد از رینوپلاستی یکسال بعد از جراحی بینی است از این رو در انتخاب جراح بینی خود بسیار دقت کنید.

نتیجه گیری

یکی از مهم ترین اقداماتی که می توانید قبل از عمل بینی انجام دهید این است که در خصوص تخصص و مهارت پزشک پرس و جو داشته باشید. مهارت و توانمندی پزشک جراح باعث می شود که با به روز ترین تکنیک ها و آگاهی فراوان جراحی بینی انجام دهد و نوک بینی بعد از عمل دچار افتادگی نشود. مهمترین عامل جلوگیری از افتادگی نوک بینی بعد از جراحی، رعایت مراقبت های بعد از عمل بینی است. در این مطلب علت افتادگي بيني بعد از جراحي و عوامل موثر بر آن را توضیح دادیم امیدوارم برایتان مفید واقع شود.

دکتر علی منافی جراح پلاستیک

دکتر علی منافی

دکتر علی منافی در اردبیل به دنیا آمده و تحصیلات خود را تا آخر دبیرستان در آن شهر گذراند. در سال 1357 با کسب رتبه برتر کنکور سراسری وارد دانشگاه علوم پزشکی شیراز شد و در سال 1367 فارغ التحصیل گردید و به دلیل رتبه ممتاز مستقیماً وارد دوره دستیاری جراحی (Residency) در دانشگاه شیراز شد و دوره دستیاری خود را از سال 1367 تا 1371 گذراند. به دلیل شناخت اساتید از ایشان از همان سال 1371 به عنوان عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز منصوب شدند

دکتر علی منافی جراح پلاستیک و زیبایی
برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

fa_IRفارسی
تماس با پزشک