دکتر علی منافی 4 جراحی بینی 4 آیا جراحی بینی درد دارد؟

دسته بندی سایت دکتر علی منافی

آخرین دیدگاه ها

آیا جراحی بینی درد دارد؟

تغییر ظاهر بینی می تواند بسیار هیجان انگیز باشد. در حقیقت بینی با ظاهری جدید می تواند کاملاً بر اعتماد به نفس افراد تاثیر گذاشته و هارمونی بهتری برای کل صورت فراهم آورد. به گفته ای دیگر، اجزای دیگر صورت را متناسب تر و جذاب تر کند. ولی سوالی که بسیاری از متقاضیان جراحی بینی را درگیر می کند این است : آیا جراحی بینی درد دارد؟

جلسه مشاوره قبل از جراحی بینی

برای افرادی که برای جراحی رینوپلاستی آماده می شوند، اینکه مقداری ترس و نگرانی داشته باشند کاملاً طبیعی است. در صورتی که اولین بار است که قصد دارید این جراحی را انجام دهید، حتماً نمی دانید که چه مواردی انتظارتان را می کشد و پیچیدگی های بعد از جراحی بینی چه مواردی هستند. بهتر است که در جلسات مشاوره قبل از عمل بینی، حتماً با پزشک خود مشورت های لازم را داشته باشید و درباره انتظارات خود، سوالاتی که ذهن تان را درگیر کرده است و خلاصه ای از نحوه انجام عمل بینی، صحبت شود.

همچنین اگر درباره درد بعد از رینوپلاستی نگران هستید می توانید درباره اقداماتی که پزشک برای کنترل درد و مدیریت آن انجام می دهد، اطلاعات لازم را کسب کنید. بسیاری از بیماران درباره اینکه رینوپلاستی چقدر درد دارد و دردها تا چند روز ادامه دارند می پرسند. در ابتدا بهتر است که درباره چگونگی انجام عمل بینی صحبت کنیم.

چگونگی انجام جراحی بینی

جراحی بینی با استفاده از تکنیک های مختلفی انجام می گیرد ولی متداول ترین روش، جراحی بینی به شیوه باز است. به این ترتیب برشی کوچک بین دو مجرای بینی ایجاد می گردد تا به جراح امکان برداشتن پوست روی بینی داده شود و بافت های زیرین بینی نمایش داده شوند. سپس غضروف بینی تنظیم می شود و جراحی و فرم دادن به بینی آغاز می گردد.

رینوپلاستی به شیوه باز یک روش جراحی روتین برای جراحان است و در حقیقت به صورت سرپایی انجام می گیرد. بدین معنا که فرد می تواند صبح جراحی بینی انجام دهد و عصر مرخص شود و به خانه رفته و باقی دوران نقاهت را در خانه بگذراند. این جراحی با بی هوشی انجام می گیرد و فرد کاملاً هوشیاری خود را از دست می دهد. به این ترتیب فرد در طول انجام جراحی، هیچ دردی را متوجه نمی شود. ولی در برخی موارد خاص و با توجه به شرایط، می توان جراحی بینی را با بی حسی موضعی و آرام بخش هم انجام داد.

ولی سوالی که بیماران می پرسند این است که درد در ساعات اولیه بعد از جراحی بینی و روزها و هفته های آتی تا چه میزان است و آیا قابل کنترل است؟ اینکه توقعات واقع بینانه ای از دوران نقاهت داشته باشید، اهمیت بالایی دارد. فرد می تواند اقداماتی را در جهت کاهش درد و ناراحتی بعد از عمل بینی انجام دهد.

انتظارات از دوران نقاهت جراحی بینی

در طول دوران نقاهت بعد از رینوپلاستی، تورم بعد از جراحی بینی، کبودی و حتی خونریزی خفیف از بینی کاملاً طبیعی است. ولی درباره درد چه؟ در حقیقت اکثر بیماران که تجربه جراحی بینی دارند، درباره دردی خفیف گزارش هایی داده اند. مقداری ناراحتی که علی الخصوص ناشی از انسداد بینی است، توسط بیماران تجربه می شود.

تمامی این موارد مذکور به بیمار گفته می شود تا زمان هوشیار شدن بعد از عمل بینی، انتظار آن ها را داشته باشد. بینی حالتی گرفته و مسدود دارد و فرد را مجبور به تنفس از راه دهان می کند. این مورد تا چندین روز ادامه دارد. همچنین اختلالاتی در حس بویایی به وجود می آید و فرد احساس فشاری در گوش ها و گیج گاه ها دارد. به بیان دیگر تصور کنید که انسداد شدید بینی رخ  داده است.

همچنین بیماران باید بدانند که بعد از جراحی بر روی بینی گچ و اسپلینت وجود دارد و بعد از اینکه به هوش می آیند باید مراقب این موضوع باشند. روز اول بعد از جراحی شاید سخت ترین روز باشد و بعد از آن فرد به سرعت حال بهتری پیدا می کند و کمتر احساس انسداد و پر بودن بینی را دارد.

مسکن بعد از جراحی بینی

مسکن های رایج بعد از جراحی بینی

مسکن بعد از جراحی بینی

همان طور که گفته شد جراحی بینی معمولاً نباید دردناک باشد ولی برخی بیماران از مقداری حساسیت و درد به دلیل انسداد بینی و فشار به سینوس ها گزارش می دهند.

جراح با بهره گیری از گزینه های مختلف می تواند درد را کنترل کند و داروهای مسکن برای کنترل درد برای بیمار تجویز نماید. در جلسه مشاوره حتماً در این زمینه از پزشک خود سوال کنید و از اینکه تمامی ابهامات شما رفع شده است، اطمینان حاصل کنید. ناگفته نماند که بسیاری از بیماران در دوران نقاهت شاید اصلاً نیازی به استفاده از داروهای مسکن تجویزی پیدا نکنند و با مسکن های ساده بتوانند درد را کنترل نمایند. برای مثال مسکن هایی مانند استامینوفن برای بعد از جراحی بینی پیشنهاد می شود.

یک ماه قبل و بعد از جراحی بینی، به هیچ وجه از مسکن هایی که باعث رقیق شدن خون می شوند مانند آسپیرین و ایبوپروفن استفاده نشود.

نکات مهم دوران نقاهت جراحی بینی

  • مساله ای که از درد بعد از جراحی بینی جدی تر است، مشکل انسداد بینی است. یکی از پیشنهاداتی که می شود این است که در چندین روز اول بعد از جراحی، هنگام خوابیدن سر بالاتر از بدن قرار گیرد. به این ترتیب روند طبیعی تنفس سریع تر باز می گردد.
  • همچنین به بیماران توصیه می شود که از یک دستگاه بخور کوچک در کنار تخت خواب استفاده کنند تا در دوران نقاهت رطوبت مناسبی برای محیط ایجاد کند. این اقدام نه تنها به آرام کردن مجراهای بینی کمک می کند بلکه گلو را که در اثر تنفس از دهان دچار خشکی شده است، مرطوب می کند. خشکی گلو در چندین روز اول بعد از جراحی بسیار آزاردهنده است.
  • بسیاری از بیماران از خشکی گلو و لب های خود در چند روز اول بعد از جراحی شکایت می کنند. مصرف عسل و چای در این دوره می تواند مفید باشد. همچنین سعی شود که در دوران نقاهت بدن هیدراته نگاه داشته شود.
  • استراحت کردن و خوب کافی شاید مهم ترین نکته باشد. اینکه مقداری درد و ناراحتی در روزهای اول بعد از عمل بینی وجود داشته باشد کاملاً طبیعی است. بهتر است که در این دوران تا جای ممکن به خود راحت بگیرید و با مساله کنار بیایید و بدانید که این دوران گذراست.
صحبت کردن با جراح بینی با تجربه می تواند بسیاری از ابهامات بیمار را رفع کند و انتظارات فرد از دوران نقاهت را شکل دهد.

کلام آخر!

جراحی رینوپلاستی می تواند هیجان انگیز باشد. زیرا همان طور که فرد به ظاهری جدید دست می یابد، اعتماد به نفس وی هم افزایش می یابد. اجازه ندهید که نگرانی هایی که بابت دوران نقاهت دارید، مانع از تجربه این هیجان شود. به جای آن تمامی سوالات خود را از پزشک جراح خود بپرسید و سعی کنید با اعتماد به وی، انتظار بهترین نتیجه را داشته باشید.

منبع : https://www.charlotteplasticsurgery.com/rhinoplasty-do-nose-jobs-hurt/

دکتر علی منافی جراح پلاستیک

دکتر علی منافی

دکتر علی منافی در اردبیل به دنیا آمده و تحصیلات خود را تا آخر دبیرستان در آن شهر گذراند. در سال 1357 با کسب رتبه برتر کنکور سراسری وارد دانشگاه علوم پزشکی شیراز شد و در سال 1367 فارغ التحصیل گردید و به دلیل رتبه ممتاز مستقیماً وارد دوره دستیاری جراحی (Residency) در دانشگاه شیراز شد و دوره دستیاری خود را از سال 1367 تا 1371 گذراند. به دلیل شناخت اساتید از ایشان از همان سال 1371 به عنوان عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز منصوب شدند

دکتر علی منافی جراح پلاستیک و زیبایی
برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

fa_IRفارسی
تماس با پزشک