دکتر علی منافی 4 جراحی بینی 4 ماساژ بعد از جراحی بيني

دسته بندی سایت دکتر علی منافی

آخرین دیدگاه ها

ماساژ بعد از جراحی بيني

ماساژ بعد از جراحی بيني باعث فعال شدن غدد لنفاوی صورت و در نتیجه کاهش تورم و بهبودی سریع می شود. ماساژ پل بینی، ناحیه بالای نوک بینی می تواند تورم بعد از عمل را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. موثر ترین دوره ماساژ 6 ماه بعد از جراحی است. برای آگاهی بیشتر از ماساژ بعد از جراحی بيني تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

ماساژ-بعد-از-جراحی-بینی

ماساژ بعد از جراحی بینی چگونه باید انجام شود؟

پوست بینی را می توان با صابون ملایم و لوسیون های مراقبت از پوست به آرامی تمیز کرد. در این نظافت باید احتیاط کرد. ماساژ باید روزانه 20 دقیقه به طور منظم و به مدت 2 ماه روی بینی انجام شود. اهمیت ماساژ در این است که غدد لنفاوی صورت را از طریق گردش خون فعال می کند. به این ترتیب جریان لنفاوی در بینی تسریع می شود و ایجاد تورم در بینی به حداقل می رسد.

نقش ماساژ بعد از جراحی بيني چیست؟

ماساژ بینی منجر به تغییر مسیر مایع بینی به قسمت دیگر صورت می شود تا بین پوست و غضروف بینی باقی نماند. یکی دیگر از فواید ماساژ بینی جلوگیری از لخته شدن خون به دلیل تخلیه مایع لنفاوی است. بنابراین ماساژ بینی راه حل موثر برای کسانی است که بعد از عمل در نوک بینی احساس سفتی می کنند و چسبناک می شوند.

انواع ماساژ بعد از جراحی بيني

ما سه نوع ماساژ بعد از جراحی بینی داریم. با توجه به نوع ( بینی گوشتی یا استخوانی)، شکل بینی بعد از عمل و هدف از ماساژ چیست، متفاوت است. انواع ماساژ بینی شامل:

قسمت استخوانی بینی را ماساژ دهید.

این قسمت بالای بینی قرار دارد. استخوان اصلی بینی است که به استخوان های فک بالا و پیشانی متصل می شود که به آن استخوان بینی می گویند. در این روش باید قسمت استخوانی بینی را ماساژ دهید. در این روش باید دو انگشت خود را در دو طرف بینی قرار دهید و سپس بینی را ماساژ دهید.

پشت بینی را ماساژ دهید.

در ماساژ پشت بینی با یک انگشت از پایین و نزدیک به نوک بینی به سمت بالا ماساژ می دهیم. مناطقی که برآمدگی بیشتری دارند باید بیشتر ماساژ داده شوند.

نوک بینی ماساژ دهید.

ماساژ نوک بینی همان طور که از نامش پیداست فقط روی نوک بینی انجام می شود. باید با دو انگشت اشاره خود، نوک بینی خود را به آرامی به سمت بیرون ماساژ دهید.

 روند ماساژ بینی بعد از جراحی بینی

سه تکنیک مختلف برای ماساژ بینی است که می توان از آن ها استفاده کرد.

  • ابتدا می توانید انگشتان خود را به آرامی در امتداد هر طرف بینی به سمت پایین بکشید و از بالا به پایین حرکت کنید.
  • دوم، می توانید دو انگشت خود را بالای نوک بینی خود قرار دهید و آن ها را در امتداد دو طرف پایین ببرید. از طرف دیگر، می توانید یک از آن انگشتان را در جای خود نگه دارید و انگشت دیگر را به آرامی به آن نزدیک کنید.
  • در آخر، می توانید از انگشت شست خود برای تثبیت ناحیه بین سوراخ های بینی خود استفاده کنید و با انگشت اشاره بالای نوک بینی خود را فشار دهید. شما نباید روی نوک بینی خود فشار بیاورید.

 بهترین زمان برای بینی بعد از جراحی چه زمانی است؟

زمان شروع ماساژ بینی بعد از عمل باید از ابتدای ماه دوم باشد. یعنی بهتر است مدتی صبر کنید تا التهاب  و تورم اولیه ناشی از جراحی برطرف شود. در برخی از جراحی ها به ویژه جراحی بینی، استخوان بینی شکسته می شود. بنابراین بعد از عمل، غضروف ها و استخوان ها همچنان بسیار نرم هستند و آن ها باید با احتیاط لمس شوند.

آیا ماساژ بعد از جراحی بيني، آن را کوچکتر می کند؟

ماساژ بینی به شکل گیری بهتر بینی مانند چسب بینی کمک می کند. برخی از ناهنجاری ها در شکل بینی، مانند بیش از حد بالا بودن بینی یا استخوان بینی بزرگ، با ماساژ قابل تغییر نیستند.

ماساژ بعد از عمل بيني

راه های دیگر برای کاهش تورم بعد از جراحی بینی

ماساژ بینی یکی از راه های موثر برای کاهش تورم بعد از جراحی بینی است. می تواند به کوتاه شدن زمان بهبودی کلی شما کمک کند و به شما اطمینان می دهد زودتر نتایج را ببینید. اقدامات دیگر عبارت اند از:

  • بالا نگه داشتن سر
  • استفاده از کمپرس سرد طبق دستور پزشک
  • نوشیدن آب فراوان
  • اجتناب از الکل، سیگار و مواد مخدر
  • پرهیز از ورزش شدید و فعالیت بدنی

ماساژ بینی بعد از جراحی بینی چه نتیجه ای در بر دارد؟

در بین سوالاتی که در خصوص جراحی بینی پرسیده می شود ماساژ بینی بعد از جراحی بینی جزء پرتکرارترین هاست. درواقع افراد در مواردی می پرسند که ماساژ بینی بعد از جراحی بینی چقدر تاثیر دارد؟.

در این زمینه باید بگوییم که پزشکان توصیه می کنند که به نحوی خاص به ماساژ بینی بپردازید.

ماساژ باید بدین نحو باشد که به طور دورانی حرکاتی را به آرامی در اطراف بینی انجام دهید.

البته باید این موضوع را در نظر داشته باشید که این حرکات باید به ارامی و اهسته باشد تا کمترین فشاری به استخوان بینی وارد نشود.

ماساژ بینی بعد از جراحی بینی موجب می شود که کبودی و تورم روی بینی کاهش داشته باشند.

نتیجه گیری

ماساژ بینی روشی آزمایشی است که توسط جراحان برای رفع مشکلات جزئی بعد از عمل برای سال ها انجام می شود. بنابراین ماساژ بینی در صورت توصیه جراح مفید است و روشی موثر برای کاهش تورم و فرم دادن بینی است.

سوالات متداول

دکتر علی منافی جراح پلاستیک

دکتر علی منافی

دکتر علی منافی در اردبیل به دنیا آمده و تحصیلات خود را تا آخر دبیرستان در آن شهر گذراند. در سال 1357 با کسب رتبه برتر کنکور سراسری وارد دانشگاه علوم پزشکی شیراز شد و در سال 1367 فارغ التحصیل گردید و به دلیل رتبه ممتاز مستقیماً وارد دوره دستیاری جراحی (Residency) در دانشگاه شیراز شد و دوره دستیاری خود را از سال 1367 تا 1371 گذراند. به دلیل شناخت اساتید از ایشان از همان سال 1371 به عنوان عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز منصوب شدند

دکتر علی منافی جراح پلاستیک و زیبایی
برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

1 دیدگاه
  1. سلام وقت بخیر خسته نباشید
    من ۲۰ روز که عمل جراحی بی حسی کامل زیبایی بینی انجام دادم بینیم استخوانیه. هفته اول بعد عمل واس باز کردن بخیه هام به مطب مراجعه کردم دستیار پزشک به علت ورم زیاد بینیم مخصوصا سمت راست بینیم که غضروف خیلی متورم بود ماساژ مداوم رو ۲تا۳ ماه گفت که انجام بدم همچنین شستشو با سرم بینی و اینکه گفت وقتی ماساژ میدی در حدی باشه که درد بگیره من اینکارو الان ۲ هفته که انجام دادم نتیجه مثبتی هم داشته و ورمش خیلی خوابیده ولی بینیم یکم بزرگ شده و قوس بینی خیلی کم شده.
    حالا آیا نمیدونم شاید بخاطر ورم باشه نظر شما چیه

    پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

fa_IRفارسی
تماس با پزشک